csen

Česká republika a dalších sedmnáct členských států EU čelí zahájení řízení kvůli nedodržení klíčové směrnice o udržitelnosti podnikání (CSRD). Tento nástroj je zásadní pro investory, kteří bez potřebných informací ztrácejí možnost kvalifikovaně posoudit dopad firem na životní prostředí. Pokud Česko nejedná v náhradním dvouměsíčním termínu, hrozí mu zásadní důsledky.

Termín pro implementaci směrnice CSRD vypršel 6. července 2024. Evropská komise zatím žádá pouze o národní sladění zákonů, ale brzy může sáhnout k tvrdším opatřením. Pokud se obrátí na Soudní dvůr EU, pravděpodobně požádá o exemplární penalizaci členských států, které své povinnosti neplní.

CSRD není jen právním předpisem – je klíčovým krokem k transparentnosti a odpovědnosti. Tisíce firem po celé EU, včetně těch v České republice, se nově musí postavit čelem ke svému vlivu na společnost a přírodu. Na rozdíl od předchozí směrnice NFRD, která se týkala jen vybraných společností, rozšiřuje CSRD počet povinných subjektů ze zhruba 12 tisíc na více než 50 tisíc. V Česku se tak nově bude týkat přibližně dvou tisíc společností. Tento rozšířený záběr přináší jedinečnou příležitost pro všechny podniky začít otevřeně informovat o udržitelnosti svých aktivit a dokázat, že jsou ochotny přispět k pozitivní změně.

Firmy by měly tuto povinnost brát vážně – je to nejen zákonná nutnost, ale i morální závazek vůči společnosti. Směrnice nastavuje pro všechny stejné podmínky a vyzývá firmy, aby transparentně doložily, jak přistupují k udržitelnosti. Investoři, zákazníci a spotřebitelé dnes sledují každý krok a zpráva o udržitelnosti může být nejen vhodným nástrojem k prezentaci, ale také impulzem k pozitivním změnám.

První vlna, složená z největších podniků, bude muset začít reportovat už za finanční rok 2024, přičemž zprávy budou zveřejněny v roce 2025. V roce 2026 se přidají firmy, které splňují alespoň dvě ze tří kritérií – více než 250 zaměstnanců, obrat přes 50 milionů eur nebo aktiva nad 25 milionů eur.

Tyto termíny se rychle blíží a představují jasné ultimátum. České firmy nemohou nadále zavírat oči. Nastal čas jednat. Firmy musí převzít odpovědnost, začít se chovat zodpovědně a otevřeně komunikovat své dopady na udržitelnost.

Autor: Martin Valdauf - Co-founder

Kontaktujte nás

Cookies

Náš web používá cookies. Díky tomu vám můžeme nabídnout uživatelský zážitek více efektivní. Souhlas k ukládání cookies udělíte kliknutím na políčko „Souhlasím".
Souhlas můžete odmítnout zde.