27. 3. 2025
Jak připravit nabídku do veřejné zakázky: Praktický návod pro podnikatele

Není to pravda doslova, ale s trochou nadsázky to platí: V březnu se stal skoro zázrak. Nálada spotřebitelů i nálada podnikatelů rostly ve stejném měsíci. Není úplně pravda, že by k tomu nedošlo celé roky, ale každopádně dřívější pokusy z alespoň relativně nedávné doby zcela jistě neměly takové rychlé tempo zvyšování optimismu.
Závěry našeho analytického týmu prezentuje Pavel Postl, Senior Partner PKF APOGEO.
Poslední zpráva ČSÚ uvádí, že souhrnný indikátor důvěry (indikátor ekonomického sentimentu), vyjádřený bazickým indexem, se meziměsíčně zvýšil o 1,7 bodu na hodnotu 99,5, při stejném vývoji obou jeho složek. Indikátor důvěry podnikatelů se zvýšil o 1,6 bodu na hodnotu 99,6 a indikátor důvěry spotřebitelů oproti únoru vzrostl o 2,2 bodu na hodnotu 98,8.
„Vidíme situaci, kterou jsme při pohledu na data z konjunkturálních výzkumů ČSÚ nezažili již opravdu dlouhou dobu. Zlepšuje se nálada spotřebitelů, zlepšuje se nálada podnikatelů, a to oboje rychlým tempem. Když budeme trošku přehánět, tak jsme v obou parametrech na hranici toho, co bychom normálně nazvali optimistické rozpoložení,“ poznamenat Pavel Postl.
Zdroj: ČSÚ, https://csu.gov.cz/rychle-informace/konjunkturalni-pruzkumy-brezen-2025
Samozřejmě i jen letmý pohled na graf Českého statistického úřadu ukazuje, že jakkoliv jsou poslední čísla relativně optimistická, do nálady před světovou pandemií a před válkou na Ukrajině mají jak spotřebitelé, tak i podnikatelé ještě hodně daleko. Nicméně nálada podnikatelské veřejnosti se přiblížila „na milimetry“ dlouhodobému průměru. Jeho překročení by znamenalo návrat na opravdu optimistickou vlnu. Spotřebitelé k takovému zlomu mají o poznání dále, ale ani u nich není nemožné, že během krátké doby bude této změny dosaženo.
„Konjunkturální průzkumy nelze přeceňovat. Stále platí, že to je jen velmi sofistikovaná anketa či výzkum veřejného mínění. Nejde o žádná tvrdá ekonomická data. Ale také ukazují náladu, a tedy i ochotu. Ochotu utrácet a ochotu investovat. Obojí tedy oproti nedávné minulosti roste. Uvidíme ovšem až za několik měsíců, zda se to opravdu projeví v maloobchodních tržbách a v tvorbě hrubého fixního kapitálu,“ dodal Pavel Postl.
Český statistický úřad také publikoval souhrnnou informaci o vývoji ekonomiky v posledním loňském kvartále (k nalezení ZDE). Zpráva nepřináší oproti již dříve zveřejněným informacím v principu žádné zásadní novinky. Nicméně je samozřejmě velmi cenná ve své kompletnosti a přehlednosti.
Autor: Pavel Postl - Senior Partner, Strategie a M&A