17. 3. 2025
Spolupráce s Max Development Fond SICAV a.s.: Oceňujeme klíčové developerské projekty

Změny v zákoně o daních z příjmů přinášejí od roku 2025 významné novinky v oblasti zdanění prodeje firem. Tyto změny se dotknou jak fyzických, tak právnických osob a je důležité se na ně důkladně připravit. V tomto článku se podíváme na klíčové body nové úpravy a probereme možné strategie, jak spočítat daňovou zátěž při prodeji firmy.
V současné době se zdanění prodeje firem řídí zákonem č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů. Klíčovým faktorem jsou tzv. časové testy - pro akciové společnosti platí 3letý test, pro společnosti s ručením omezeným 5letý, u časových testů existuje ještě několik dílčích omezení, které je mohou přerušit. Pokud nejsou tyto testy splněny, daní se rozdíl mezi prodejní cenou a cenou nabytí (typicky základním kapitálem) sníženou o výdaje spojené s nabytím. Sazba daně činí 15 % u fyzických osob, respektive 23 % nad limit 36násobku průměrné mzdy.
Je zásadní novinkou zavedení stropu daňového osvobození ve výši 40 milionů Kč. Cenu ke zdanění bude dále možné snížit o hodnotu vyplývající z ocenění dle zákona o oceňování majetku k 31.12.2024. Postup výpočtu bude následující:
Platí obdobná pravidla jako u jednorázového prodeje. Strop daňového osvobození 40 mil. Kč a možnost snížení o hodnotu z ocenění k 31.12.2024 zůstávají. Výpočet je následující:
Nová právní úprava přináší řadu otazníků, které bude nutné vyjasnit. Jde zejména o:
Tak či tak lze očekávat zvýšenou poptávku po oceňovacích službách a nárůst jejich cen. Firmy zvažující prodej, by proto měly začít plánovat ocenění s dostatečným předstihem, a to i z důvodu velmi nejistého vývoje v oblasti legislativní činnosti týkající se znalectví a zároveň z důvodu, že zpracovatel ocenění si může tuto službu předem lépe rozvrhnout v čase.
Nová právní úprava zdanění prodeje firem přináší zásadní změny, na které je nutné se připravit. Klíčovým faktorem bude obhajitelné ocenění společnosti, ať už zpracované zpětně k rozhodnému datu 31.12.2024, nebo již nyní. Firmy by měly zvážit výhody a nevýhody jednotlivých variant s ohledem na svou konkrétní situaci začít s přípravou včas. Jen tak mohou efektivně optimalizovat celkovou finanční zátěž z prodeje a maximalizovat jeho čistý výnos.
Autor: Pavel Tůma - Senior Partner, Valuation